Wie ben ik?

Mijn naam is Marleen Kaijen. Sinds 2006 ben werkzaam in het hoger beroepsonderwijs aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Met veel plezier eerst als docent, later als hoofddocent met leidinggevende taken bij de opleiding Ergotherapie en nu als hoofddocent onderwijsinnovatie bij de Academie Gezondheid en Vitaliteit. Naast mijn hoofdaanstelling bij de HAN werk ik sinds september 2021 vanuit mijn eigen onderwijsinnovatiebureau. 

In mijn rol als hoofddocent met leidinggevende taken heb ik mij ontwikkeld tot onderwijskundig leider en gaf ik leiding aan verschillende ontwikkelingen in onderwijs en organisatie. Onderwijsinnovatie is voor mij alle verbeteringen, veranderingen, vernieuwingen die bijdragen aan het optimaliseren van het leerproces van de studenten zodat ze toekomstgericht worden opgeleid. Deze processen geef ik vorm vanuit de principes van een lerende organisatie en een professionele kwaliteitscultuur. Kwaliteit heeft daarmee de grootste stem en er ontstaat een balans tussen leren en realiseren.  Een belangrijke opbrengst van de verschillende onderwijsinnovaties is de ontwikkeling van het concept zinvol en betekenisvol onderwijs. de bijbehorende ontwerpmethodiek en het onderwijsontwerp. Een belangrijk onderdeel van dit concept is diep en duurzaam leren, programmatisch toetsen en een rijke (hybride en blended) leeromgeving. Naast innovaties in het onderwijs ging mijn aandacht uit naar  organisatie- en teamontwikkeling. In september 2020 maakte ik de overstap naar de Academie Gezondheid & Vitaliteit. In de functie als hoofddocent onderwijsinnovatie heb ik een toegevoegde waarde op het vlak van leiderschaps-, organisatie-, en onderwijs- en toetsontwikkeling. 

Op deze website deel ik geregeld mijn kennis, inzichten en ervaringen. Ik hoop hiermee te kunnen inspireren en handreikingen te bieden voor de praktijk. Vanaf september 2021 ben ik voor één dag per week beschikbaar om wat voor jou en/of jouw organisatie te kunnen betekenen. Ik kijk uit naar vele inspirerende ontmoetingen! 

In de media

Innoveren moet je leren (han.nl)

https://www.scienceguide.nl/2021/03/onderwijsinnovatie-kan-zowel-uitdagend-als-leuk-zijn/

Reacties van deelnemers

  • Interessant, het belang van een heldere koers / visie is benadrukt.

  • Was verhelderend, het koers concept praktijk model gaf veel houvast voor wat ik zie in de opleiding.

  • Hartelijke bedankt voor deze inspirerende sessie.

  • Inspirerend, gaf wat inzicht in uitdagingen en om hoe daar mee om te gaan; en fijn dat er zoveel interesse hiervoor is.

  • Heel duidelijk verhaal en ook vol met goede tips om het echt te gaan toepassen.

  • Heldere, prettige en aansprekende presentatie: inspirerend.

  • Nodigt uit tot verder praten.

  • Dank je wel! Was erg verhelderend en herkenbaar.