Hoe ontwerp je de architectuur van leren(d) en responsief organiseren
In deze blog neem ik jullie mee in een denklijn om tot een responsieve en lerende organisatie te komen. We hebben de opdracht om studenten...
Lees verderCreëren van eigenaarschap en leiderschap in het onderwijs
Het hoger beroepsonderwijs is bekend met het concept van leiderschap waar sprake is van een duidelijke leiderschapspositie, status en machtsrelatie ten opzichte van de volgers....
Lees verderOpleiden van professionals met een stevig anker en kompas
Aangepast overgenomen uit: Leren(d) innoveren naar zinvol en betekenisvol onderwijs in het hbo door M. Kaijen, 2020, Meppel: Ten Brink Uitgevers. Als opleiding in het...
Lees verderGaan we het ook echt anders doen?
Verschillende hogescholen en daarmee instituten, academies en opleidingen hebben of een organisatieverandering achter de rug of zitten er midden in. Eén van de overeenkomsten is...
Lees verderWie mag het zeggen?
Besluitvorming, een terugkerend thema in een onderwijsorganisatie. Wie mag waar een beslissing over nemen? Er zijn vaak twee reflexen te ontdekken. Er is sprake van...
Lees verderLeiderschap: verbeter het onderwijs begin bij jezelf
Leidinggeven in het onderwijs is een vak. Als je leidinggeven als een vak beschouwt, betekent het dat je visie en een concept nodig hebt van...
Lees verderOnderwijsinnovatie: balans tussen autonomie en uniformiteit
Het slagen van een onderwijsinnovatie hangt in sterke mate af van wat een docent anders doet. Een onderwijsinnovatie vraagt daarmee dat docenten leren zaken op...
Lees verderWie bedenkt voert uit; de docent als ontwerper van onderwijs
Het ontwerpen en vervolgens duurzaam invoeren van een onderwijsinnovatie is een complex proces, dat ondanks de beste intenties van de betrokkenen geregeld niet tot gehoopte...
Lees verderHet belang van onderwijskundig leiderschap
Opleidingen innoveren om uiteenlopende redenen. Vaak zijn deze ingegeven vanuit twee perspectieven. Enerzijds de ontwikkelingen in de maatschappij en het beroep en anderzijds nieuwe perspectieven...
Lees verderLerend organiseren
De wens en de noodzaak om een andere cultuur in een opleiding te creëren is geregeld aanwezig. Niet als doel op zich maar als middel...
Lees verderBeoordelen en beslissen: een op hoop van zegen model?
Toetsprogramma’s in het hoger beroepsonderwijs roepen geregeld bij zowel docenten als studenten een ‘op hoop van zegen’ gevoel op. Bij studenten op het moment dat...
Lees verderHet is de toon die de muziek maakt
Een onderwijsinnovatie groot of klein vraagt om een leerproces. Dit leerproces kan plaatsvinden op individueel, team- en organisatieniveau. Het is een misvatting om te denken...
Lees verderDuurzaam innoveren
Hoe groter de verandering in het onderwijs hoe groter het belang dat er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzame verandering. Een verandering is duurzaam...
Lees verderSuccesfactoren voor het invoeren van programmatisch toetsen
Programmatisch toetsen is ‘hot’ in het hoger beroepsonderwijs. En terecht. Het is een prachtig concept als het gaat om het nemen van robuuste beslissingen en...
Lees verderVan dagmenu naar lopend buffet
Eigen regie, zelfsturing en tegelijkertijd voldoende houvast. Het Hoger Beroepsonderwijs stoeit met de opgave om daadwerkelijk te komen tot meer student-gecentreerde onderwijsvormen. Deze onderwijsvormen zijn...
Lees verderWerken en leren in een professionele cultuur
Het bespreekbaar maken van de cultuur in de opleiding blijft op de één of andere manier spannend. We willen elkaar niet de maat nemen over...
Lees verder