Gaan we het ook echt anders doen?
Verschillende hogescholen en daarmee instituten, academies en opleidingen hebben of een organisatieverandering achter de rug of zitten er midden in. Eén van de overeenkomsten is...
Lees verderLeiderschap: verbeter het onderwijs begin bij jezelf
Leidinggeven in het onderwijs is een vak. Als je leidinggeven als een vak beschouwt, betekent het dat je visie en een concept nodig hebt van...
Lees verderOnderwijsinnovatie: balans tussen autonomie en uniformiteit
Het slagen van een onderwijsinnovatie hangt in sterke mate af van wat een docent anders doet. Een onderwijsinnovatie vraagt daarmee dat docenten leren zaken op...
Lees verderHet belang van onderwijskundig leiderschap
Opleidingen innoveren om uiteenlopende redenen. Vaak zijn deze ingegeven vanuit twee perspectieven. Enerzijds de ontwikkelingen in de maatschappij en het beroep en anderzijds nieuwe perspectieven...
Lees verderLerend organiseren
De wens en de noodzaak om een andere cultuur in een opleiding te creëren is geregeld aanwezig. Niet als doel op zich maar als middel...
Lees verderHet is de toon die de muziek maakt
Een onderwijsinnovatie groot of klein vraagt om een leerproces. Dit leerproces kan plaatsvinden op individueel, team- en organisatieniveau. Het is een misvatting om te denken...
Lees verderSuccesfactoren voor het invoeren van programmatisch toetsen
Programmatisch toetsen is ‘hot’ in het hoger beroepsonderwijs. En terecht. Het is een prachtig concept als het gaat om het nemen van robuuste beslissingen en...
Lees verderWerken en leren in een professionele cultuur
Het bespreekbaar maken van de cultuur in de opleiding blijft op de één of andere manier spannend. We willen elkaar niet de maat nemen over...
Lees verder