Onderwijsinnovatie: balans tussen autonomie en uniformiteit
Het slagen van een onderwijsinnovatie hangt in sterke mate af van wat een docent anders doet. Een onderwijsinnovatie vraagt daarmee dat docenten leren zaken op...
Lees verderWie bedenkt voert uit; de docent als ontwerper van onderwijs
Het ontwerpen en vervolgens duurzaam invoeren van een onderwijsinnovatie is een complex proces, dat ondanks de beste intenties van de betrokkenen geregeld niet tot gehoopte...
Lees verderHet belang van onderwijskundig leiderschap
Opleidingen innoveren om uiteenlopende redenen. Vaak zijn deze ingegeven vanuit twee perspectieven. Enerzijds de ontwikkelingen in de maatschappij en het beroep en anderzijds nieuwe perspectieven...
Lees verderBeoordelen en beslissen: een op hoop van zegen model?
Toetsprogramma’s in het hoger beroepsonderwijs roepen geregeld bij zowel docenten als studenten een ‘op hoop van zegen’ gevoel op. Bij studenten op het moment dat...
Lees verderSuccesfactoren voor het invoeren van programmatisch toetsen
Programmatisch toetsen is ‘hot’ in het hoger beroepsonderwijs. En terecht. Het is een prachtig concept als het gaat om het nemen van robuuste beslissingen en...
Lees verderVan dagmenu naar lopend buffet
Eigen regie, zelfsturing en tegelijkertijd voldoende houvast. Het Hoger Beroepsonderwijs stoeit met de opgave om daadwerkelijk te komen tot meer student-gecentreerde onderwijsvormen. Deze onderwijsvormen zijn...
Lees verder